För några år sedan upptäcktes det att hundratals skisser av den avantgardistiske ryske 1900-talsarkitekten och konstnären Yakov Chernikov hade stulits från det ryska statsarkivet i Moskva. Stölden avslöjades när nio av skisserna auktionerades ut på Christies i London.

Chernikov, som föddes i Ukraina, flyttade 1914 till Petrograd (Sankt Pe-tersburg) där han ett par år senare inledde sina studier i arkitektur.

Influerad av futurism och konstruktivism redogjorde han i slutet av 1920-talet och början av 1930-talet för sina idéer i en serie böcker och utgav bland annat det som anses vara den sista avantgardistiska konstbok som kom att ges ut under den stalinistiska eran.

Hans ovanliga idéer misstroddes av regimen. Chernikov ställde visserligen ut en hel del under sitt liv och fick behålla sitt arbete som lärare i arkitektur, men få av de byggnader han ritade kom att uppföras.

1941, under brinnande världskrig, ombads Yakov Chernikov att göra enorma kamouflagemålningar som skulle spridas över Moskva för att förvilla angriparna från luften. Äntligen fick han tillåtelse att måla abstrakt, ändå var det kanske något av de mest funktionella målningar han någonsin gjort.

Det var just dessa skisser som försvann från arkivet i Moskva och här på Havremagasinet återskapar konstnären Ivan Galuzin nu några av Chernikovs kamouflagemålningar från gamla foton. Men Galuzin har gjort dem större och experimenterar med färger, bland annat från barnens tuschkritor, och olika tekniker – inte minst för att göra Chernikovs bilder ”lite mer 2015”, för att använda konstnären egna ord.

Ivan Galuzin föddes i Murmansk, men flyttade som 12-åring till Norge, där han tog examen vid Statens kunstakademi 2006. Han är en framträdande kraft i Oslos konstliv, både som konstnär – han arbetar med installationer, måleri, performance, text och poesi – och som curator. Som curator förbereder han just nu till exempel en vandringsutställning i samarbete med Nord- norsk kunstmuseum som ska visas i Tromsö, Kirkenes, Murmansk, Arkhangelsk och Oslo med start till hösten.

Här på Havremagasinet visar Ivan Galuzin också serien My generation, sköra bilder i papier mache av ubåtar inspirerade av amatörfotografier som han hittat i secondhandbutiker i Murmansk.