Sedan 1990 har Peter Johansson arbetat med de komiskt traumatiska upplevelser som hans uppväxt i 60- och 70-talets Dalarna gett honom.

FULL FRÄS
Många upplever det som problematiskt när den svenska flaggan befinner sig på andra ställen än högst uppe i en flaggstång. Flaggan och själva ordet nationalism är minerad mark, eller åtminstone ett skällsord så till den milda grad att det är lika bra att inte ha någon flagga alls. En svensk vill ju inte gärna riskera att stöta sig med någon, än mindre förknippas med intolerans. Men i verket ”Full fräs” står den svenska flaggan i fokus: en surrande, stormande samling svenska flaggor fästade på spretande stänger. Det svischar och susar om verket, som till sin hjälp bär små fläktar och större stödhjul – de senare drar tankarna till rostiga vagnar eller avstannad industri.

I verket KANON skjuter Peter Johansson skarpt på den svenska idyllen och den idealiserade klassiska svenska landsbygden. Verket speglar en upplöst sverigeidyll med genomborrade tavlor med röda stugor i korsstygnsbroderi. Tavlor som har varit vanliga på det svenska folkhemmets väggar sen generationer.


Dalarna är landskapet i hjärtat av Sverige som sedan slutet av 1800-talet varit det nationalromantiska ansikte som visats upp som genuint svenskt och samtidigt exploaterats av turistindustrin med djävulsk precision.

Med en far som var kurbits (rosen-) målare och en mor som drev en våffelstuga för skidturister, kan man säga att hans konst är insyltat självironisk och prövar gränsen mellan vad som anses vara god konst och kitsch. Under senare år har han alltmer riktat sitt arbete mot liknande företeelser i andra kulturer och länder samt undersökt sin familjs mörka hemligheter.

Framförallt vill han att hans konst ska angå många människor genom att vara fysisk, direkt och mycket visuell. Gärna också skrattretande.

Peter Johansson betecknar sitt konstnärskap som en 30-årig forskningsresa genom svenskheten. I skulpturer och installationer har han ohejdat och framgångsrikt tagit itu med omhuldade svenska företeelser som dalahästar, falukorv, folkdans och röda stugor.

Peter Johansson har tidigare ställt ut på Havremagasinet länskonsthall i utställningen Kontrapunkt, med verket Sing-a-long.