Född och uppvuxen i Boden, gick vägen till fotokonsten via intresset för grafisk form och de ryska konstruktivisterna.

Efter att under några år ha arbetat med färg, form och olika typer av material började han fotografera för möjligheten att få komponera bilder, något som renodlades under utbildningar på folkhög-skolor som Östra Grevie och Gamleby. Därifrån sökte han sig vidare till fem års studier vid Fotohögskolan i Göteborg, den enda fotoutbildning på högskolenivå i Sverige som är konstnärlig. Numer är han verksam i Stockholm.

Simon Berg fascineras av det fysiska och köttsliga, det varma, kladdiga som han ofta kombi-nerar med hårda metalliskt blänkande material – existentiellt grundläggande om man så vill. Tekniken är konsekvent – snapshots tagna i avslöjande blixtbelysning, där vardagens små detaljer avslöjas utan pardon. Tråkiga, banala saker som vi är vana att se, små förändringar i hans egna händer eller fötter, smutsen under en nagel, färgen på huden eller på korven som faller ur burken, ett läderbälte slängt över en stolsrygg – fångade i ögonblicket blir det både obekväma och intressanta upptäckter.

Själv säger sig Simon Berg verka i klassisk stillebentradition, där inte minst hantverket är viktigt – han fotograferar med analog färgfilm i mellanformatskamera.

Simon Berg har deltagit i flera utställningar både i Sverige och internationellt och publicerat böckerna (III), Apan är rädd och The pleasure of sucking and accepting things into the mouth.

Här på Havremagasinet visar han en större sammanställning av bilder som alla fokuserar på hud, kropp och kött.