Lärarhandledning till En plats försvinnande – Norrakollektivet

Norrakollektivet

Anja Örn, Fanny Carinasdotter och Tomas Örn har samarbetat sedan 2016 under namnet Norrakollektivet. De har fördjupat sig i det som sker kring Skandinaviens största koppardagbrott- Bolidens Aitik- utanför Gällivare. Gruvan expanderar, blir allt större, på bekostnad av naturen och omkringliggande byar. I Sakajärvi och Liikavara kan inga människor bo längre, de har tvingats flytta från sina hus och byarna är nu tomma. Omkringliggande skogar försvinner även de när gruvan breder ut sig.

Frågeställningar om tematiken:

  • Vad händer med människorna som inte längre kan bo kvar?
  • Vad händer med naturen på platser?
  • Vad händer med djuren?
  • Hur uppkommer en skog?
  • Kan människan ”göra” en skog?

Bildanalys/frågeställningar om GRUVOR:

  • Till vad behöver vi människor gruvor?
  • Finns det samma material i alla gruvor?
  • Gruvan i Gällivare heter Aitik och har fått sitt namn från samiskans aitte? Vad betyder aitte? Varför har de valt namnet?
  • Vet du fler platser i Norrbotten där det finns gruvor? Vet du fler platser på jorden?
  • Ge exempel på ämnen/material som finns i olika gruvor?
  • Vad kan de användas till?
  • Kan det som finns i en gruva ta slut? Vad händer med platsen då?
  • Foto på suddfilmen

Bildanalys/frågeställningar om TRÄD/SKOG/VÄXTLIGHET

  • Titta på skulpturerna som är placerade på golvet- fantisera om formen- vad ser de ut som?
  • Vilket material är de gjorda i?
  • Varför tror du att Norrakollektivet har valt just det materialet?
  • På vilket/vilka sätt behöver vi människor träd? Ge exempel
  • Hur gammalt kan ett träd bli? Hur läser man ett träds ålder?
  • Varför behövs gamla träd i en skog?
  • Vad består en skog av?

  • Har du någon/några favoritväxter i skogen? Vet du dess namn?
  • Varför heter de som de gör? Vem har namngett dem?
  • Finns det samma slags växtlighet i alla skogar?
  • Vad tänker du att konstnärerna vill berätta med dessa bilder?

Här finns en länk där ni kan se och höra Norrakollektivet när de presenterar sin utställning (länk till youtube/FB?)

SKAPANDEUPPGIFTER

  • Gå ut, hitta en växt som tilltalar dej, fotografera av den riktigt nära, från flera olika håll, teckna/måla och gör en riktigt stor bild med fotot som inspiration, titta noga på färger och öva på att blanda till alla nyanser.
  • Gå ut, till en skog som finns nära skolan, hur ser träden ut? Vilka olika sorters träd finner du? Ta reda på deras namn, hitta på helt nya namn till dem beroende på deras egenskaper. Varför växer de just här?
  • Välj ut ditt favoritträd- vad behöver detta träd för att bli ännu starkare och riktigt gammalt?
  • Hur gammalt kan ett träd bli? Är det samma för olika träd?
  • Fota, teckna, måla, skapa kollage, gör frottage (lägg ett vitt A4 papper på stammen och ett grafitstift på långsidan- gnugga, då får du trädets mönster på pappret)
  • Skapa ditt egna träd i en teknik du gillar. Det kan såklart vara ett fantasiträd, men berätta om trädes egenskaper/historia.
  • Gör en film om trädets livscykel, genom årstiderna.
  • Gå ihop med några kompisar och skapa en skog i både bild och skulptur. Fantisera vidare om vilka djur som finns i er skog. Teckna, måla, kollage, skulptera. Skriv en gemensam berättelser till er skog

 

STORT TACK för att du och din klass tog del av utställningen! Återkoppla gärna med foton/filmer till anette@havremagasinet.se På sociala medier kan ni göra inlägg med #havremagasinet

 

LYCKA TILL!

Kontspedagogerna Anette och Ingela på Havremagasinets länskonsthall i Boden