Lärarhandledning till Thougts on a Vague Road – Samlingsutställning

Fritt från Abirs text till utställningen:

Hur skulle det vara om du var tvungen att lämna ditt hem, behöva fly och utsätta dig för allvarliga risker? Att komma till en plats där du kanske inte känner till kulturen eller språket, långt borta från ditt hem och kanske utan din familj. Här i det nya landet får du dessutom höra att du ska vara lycklig som får en andra chans att starta ett nytt liv, men hur ser imorgon ut? Innan flykten hade du en dröm om hur din framtid skulle se ut, men nu är allt det är borta. Kriget som bröt ut i ditt hemland innebär att du inte har någon aning om du alls kan återvända till ditt hemland. Historien är smärtsam och framtiden är vag och du står här mitt emellan. På den nya platsen har du mött många nya människor. Du vill gärna dela med dig av ditt tidigare liv och berätta hur vackert det var innan kriget kom, att få visa den sanna bilden av ditt älskade Syrien. Du vill le mot dem som frågar, svara på alla frågor för att visa hur tacksam du ändå är att få vara här.

Abir säger: ”som curator är jag van att ge intervjuer, sen kriget startade har jag fått många frågor om mitt land. Varje gång jag fick frågor så la jag till att det är så svårt att förklara”…

Hur kan du förklara den här smärtan utan att gå sönder inuti och utan att förlora din stolthet.
Hur kan du förvandla din smärta till ord?
Vilka fraser kan du använda för att förklara din förlust?
Hur kan du läka?
Kan en undvika att prata om kriget?

Konst är ett språk som kan nå människor. Konsten ger människor möjlighet att belysa smärtsamma minnen och synliggöra de förluster de drabbats av.

I den här utställningen så har curatorn Abir Boukhari valt ut fem konstnärer som har lämnat Syrien pga kriget. Deras arbeten bjuder betraktarna på olika infallsvinklar utifrån konstnärernas liv och erfarenheter.

Frågeställningar om tematiken:

  • Vad händer med människor som plötsligt får lämna en plats?
  • Vad händer med det som en lämnar efter sig? Platsen, människor osv?
  • Resonera om flykt- har du eller någon nära dig erfarenhet av att fly, lämna?
  • Vad tänker du om att komma till ett nytt/annat land, att inte kunna språket osv?
  • Om du skulle behöva lämna allt du har här, hur skulle du önska bli bemött i det nya landet du kommer till?

Diana Jabi

Home sweet home- broderi

Att brodera hemlängtan. En sorgsen känsla som är svår att stoppa. Diana har broderat kartan över gamla stan i Damaskus. Ett broderi tar tid och blir som en meditation och låter tankarna vandra.

Skapandeuppgift:

  • Rita en karta över ditt bostadsområde fritt ur minnet, tänk hur gator, hus, kvarter ser ut. Prova att överför din karta till textil. Ta en bit tyg att ha som grund/bakgrund, klipp och applicera med andra tygbitar- det kan vara olika färger och mönster, sy/limma (trälim blandat med vatten funkar fint) och skapa din karta, gör ett textilt kollage om din plats. Självklart kan du välja att helt brodera/sy din karta på tyget också, eller så blandar du båda teknikern.

Muhammad Ali

Jag kanske har en historia att berätta

Var har dessa föremål funnits? I vems hem har de varit? Vart är de som ägde hemmet? Vad gömmer sig för historier hos ett föremål?

Diskussionsfrågor och skapandeuppgifter:

  • Om du plötsligt skulle tvingas lämna ditt hem- vad skulle du bära med dej då? Någon sak? Berätta i bild och text.
  • Känner du någon som fått lämna sitt hem/fly plötsligt?
  • Rita/teckna/måla en bild om saken som är extra viktigt för dej.
  • Skriv en dikt till din kompis bild
  • Om du och din familj lämnade ert nuvarande hem och sedan återvände efter några månader, vad kan ha hänt därhemma då? Skulle några andra ha tagit över ditt hem/flyttat in? Hur skulle växterna/inne och ute se ut? Vad har hänt med maten ni hade i kylen? Fick ni lämna något husdjur? Hur har den/det klarat frånvaron av er? Fantisera, samtala och berätta i bild.
  • Sök citat – ordspråk- som någon sagt eller skrivit, ord som du tycker ger hopp, och skapa bild till.

Mahmoud Dayoub – måleri

Jag är vilse
Jag är en Sinbad av idag
Ror utan händer
Navigerar utan riktning
Söker efter min egen morgondag
Jag har inget att förlora annat än minnen och brutna länder
Kommer jag finna en ny väg? Kommer jag hitta ett land?
En gång hade jag hopp om en framtid, jag hade ett hem.
Jag är en förlorad sjöman i världen
Tvingad att segla ingenstans
Sökandes efter en hamn för vila… kommer jag finna den i döden?

Diskussionsfrågor och skapandeuppgifter:

  • Titta på en karta och sök upp vart Syrien finns.
  • Varför är det krig här- vem krigar mot vem?
  • Hur har människors flykt sett ut och vilka umbärande har de varit med om?
  • Fantisera om vad för slags växter du skulle ta med dej om du kunde, om du tvingandes fly- teckna/måla.

STORT TACK för att du och din klass tog del av utställningen! Återkoppla gärna med foton/filmer till anette@havremagasinet.se På sociala medier kan ni göra inlägg med #havremagasinet

LYCKA TILL!

Kontspedagogerna Anette och Ingela på Havremagasinets länskonsthall i Boden