Konstnären Maja Michaelsdotter Eriksson kombinerar här två av sina största passioner – skulptur och tuft, en halvindustriell teknik för att tillverka mattor.

Maja Michaelsdotter Eriksson utgår ofta från vardagliga ting och teman i sin konst, men genom att leka med skalor och lyfta objekten ur sina sammanhang förändras de och öppnar för associationer. Ofta har det handlat om våra biologiska kroppar och organ, kött och blod – människans insida. Eller om mat, som även det för tankarna till det organiska i livets eviga kretslopp.

Hela tiden balanserar hon på gränsen mellan det vackra och det äckliga. En köttkloss kan ses som en lockande jordgubbsorbet, skulpturen Gapa och svälj som något tilltalande färgsprakande – så länge vi inte tänker på vad den föreställer. Bakom det som på ytan ser vardagligt och trivialt ut, ryms flera teman som Maja Michaelsdotter Eriksson återkommer till i sitt utforskande.

Ett handlar om naturens stora kraft, den som ryms i allting – både i det livskraftiga och i det som dör och förmultnar.
Ett annat tema kretsar kring slöseriet, i allt från mänskliga relationer till konsumtion.
Ett tredje om den smärta våra kroppar känner efter att inte få tillräckliga förutsättningar för att kunna leva fullt ut.

Men samtidigt som hon själv har klara uppfattningar om vad det är hon söker efter, vill hon hålla berättelserna vaga inför sin publik för att inte styra betraktarnas tankar. Dessutom gillar Maja Michaelsdotter Eriksson möjligheten till interaktivitet i konsten, att publiken inte bara får titta på, utan också röra sig i konsten, känna på den.

Här på Havremagasinet ställer Maja Michelsdotter Eriksson ut fyra skulpturer: Gapa svälj, Tarmkloss, En bit av mig och Till the End of the World, den senaste skapad direkt för utställningen Sensory Art.

Maja Michaelsdotter Eriksson är född 1985 och bosatt i Malmö. Hon är utbildad på Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg. Hennes verk har bland annat visats på Nationalmuseum, Liljevalchs och Moderna museets ArkDes.
Hon har deltagit i flera samlingsutställningar, bland annat Ung svensk form 2017 och 2018. Det här är hennes första separatutställning.