Kristján Gudmundsson var en av förgrundsfigurerna i den kortlivade men djupt betydelsefulla rörelsen av progressiva konstnärer under namnet SÚM, vilka radikalt utmanade och förnyade isländsk konst under sent 1960- och tidigt 1970-tal och öppnande upp för fräscha, internationella idéer. Ett berömt och vid den tiden kontroversiellt arbete av Gudmundsson från 1969 involverade bland annat en strykbräda täckt av kycklingskit; han tog brädan ut till hönsgården och lät fåglarna göra kompositionen. Detta konstverk – ett av de första eller kanske rentav den första installationen på Island – blev totalt nedsablat av kultureliten och betraktades som antingen löjeväckande eller som en skam för nationen. Långt senare har det blivit inköpt av Islands Nationella Galleri, och Gudmundsson är numera med all rätt erkänd som en stor konstnär även utanför Island. Han vann det prestigefyllda Carnegie Art Award 2010, som årligen delas ut till framstående nordiska konstnärer och var även den förste islänningen att ta hem förstapriset.

Gudmundsson förenar konkreta material och sparsamma, nedbantade former med skarpa filosofiska och estetiska undersökningar av det som definierar konstföremål idag. Bland Gudmundssons mest prisade verk är vad han benämner ”teckningar”, vilka existerar i olika storlekar och gestalter. Istället för att med hjälp av penna på papper göra en bild, som man normalt sett gör när man tecknar, består dessa skulpturala verk av ren grafit som fysiskt material, ibland ställda bredvid rullar av vitt papper; andra av Gudmundssons oortodoxa teckningar utgörs helt av blyerts. Alltid uppfinningsrik, inkluderande och villig att inlemma världsliga objekt i sin strama och geometriska – men samtidigt humoristiska och excentriska estetik – har Gudmundsson inkluderat vågar från järnaffären, fönsterglas och en gåsattrapp i plast med ett gyllene ägg i sina arbeten, och han har även skapat en serie av ”ljudabsorberande målningar”, enfärgade akrylmålningar täckta av massproducerade perforerade galler som används i väggar för ljudisolering.

I Elemental ställer Gudmundsson ut ett urval av sina underbara teckningar-som-objekt på väggarna, gjorda i grafit eller blyerts. Genom att destillera teckning ner till sin absoluta essens, nämligen de rena material från vilka de flesta teckningar produceras – har Gudmundssons verk en expansiv påverkan på rum, interagerande med vita väggar, fönster och hela omgivningen.