"Om du skriver poesi, ska du skriva poesi som kommer människor nära. Om du skapar konst, ska du använda dig av den offentligt, så att du kommer nära människors hjärtan, då kommer de att driva dig till att åstadkomma mera.”

Så förklarar Ammar Abo Bakr, född 1980, drivkraften i sin konstnärliga verksamhet. Med sin konst söker han dialog med människor och det har fört honom ut från ateljén till arbete i allmänna miljöer utomhus.

Abo Bakr är mycket intresserad av Egyptens kulturarv. Medan han var student vid Luxors konstfakultet vid South Valley University var han samtidigt djupt engagerad i studier av Övre Egyptens kulturella historia. Han har, tillsammans med kollegor, lärare och professorer startat en förening som verkar både för att bevara detta rika konstnärliga arv och för att samtidigt värna om den moderna konsten.

Genom att som tecknare delta i arkeologiska arbeten har han också fått en bred kunskap i egyptologi och bruket av gamla egyptiska symboler. Detta har gett honom möjlighet att använda dessa i sitt väggmåleri för att undervisa den egyptiska publiken om dess egen historia.

Ammar Abo Bakr vill skapa och lära ut, bevara och utveckla. I hans väggmålningar blandas graffitins uttryck med forntida egyptiska figurer och symboler.

Väggar i Kairo, Luxor, Alexandria, Beirut, Frankfurt, Berlin, Amsterdam och Bryssel har alla fått del av Abo Bakrs målningar, laddade med budskap han vill kommunicera med världen. Med sina målningar har han fört journal över den egyptiska revolutionens många skilda vändpunkter och då också använt sig av teman från koptisk och islamsk kultur, egyptisk historia och folkkonst.

Några av sina mest uppmärksammade målningar, som hedrade revolutionens martyrer, gjorde Ammar Abo Bakr längs Mohammed Mahmoud Street som leder till Tahrirtorget. Det är en väg som varit scen för många våldsamma sammandrabbningar, och den kallas för ”Dödens väg”, men också ”Frihetens väg”, och de protesterande konstnärerna kallar den ”Livets väg” och ser den som en plasts där verkliga förändringar kan födas. På Abo Bakrs målningar återfinns martyrerna utrustade med änglavingar i ljusa färger, medan sörjande mödrar, framställda likt kvinnor på forntida egyptiska bilder – vilket kan ses tala om ett evigt återkommande tema; generation efter generation av sörjande mödrar – i uppgiven förtvivlan ser på.

När Egyptens Inrikesministerium reste barriärer av betongblock i staden startade Abo Bakr och andra konstnärer ”No walls”: en graffitikampanj där de ”målade bort” hindret: med hjälp av trompe l’oeil-teknik fick de helt enkelt barriärerna att se ut som fortsättningen av gatan. En fredlig, hoppfull och talande protest som tycktes säga: ni må inskränka vår frihet fysiskt – ändå lyckas vi behålla vår känsla av frihet!

Ammar Abo Bakrs lust till dialog och till att lära ut förnekar sig inte heller i hans verk för Liberation: här skapar han graffitimålningar på tre träväggar tillsammans med konstelever från Sunderby Folkhögskola.