Adel Abidin arbetar främst med videoverk, installationer och fotografi och i sina arbeten undersöker han komplexa förhållanden mellan kultur, politik och identitet. Med ironi och humor skildrar Abidin med förkärlek situationer som handlar om svårgripbara erfarenheter och kulturellt främlingskap. Abidin strävar efter att skapa upplevelser som går utöver det väntade och han blandar gärna det välbekanta med det främmande för att uppenbara nya synvinklar. Hans arbeten grenslar geografiskt och kulturellt motsatta världar, och demonstrerar motsägelsefulla begrepp såsom underhållande våld och uppsluppen sorg. ”Som irakisk-finsk konstnär” säger Abidin, ”bollar jag ständigt med min Mellanösternmentalitet och den europeiska känslighet jag med tiden har fått”.

Abidin har deltagit i stora internationella konstutställningar såsom Venedigbiennalen och Sharjah Biennial.

I Reoriented visar han videoinstallation ”Three Love Songs” som undersöker begreppen skräck och kärlek. Den visar tre finska förföriska nattklubbssångerskor som i olika europeiska underhållningsmiljöer på en irakisk dialekt av arabiska sjunger vad de tror är traditionella, känslosamma kärlekssånger. Innehållet är dock något annat: det är irakiska propagandasånger från Saddam Hussein-tiden.