Pussy Riot and the cossacks
26 juni- 29 september 2014
Det är en självklarhet att det just är Rysslands mest karaktäristiska kulturgenre – protestkonsten – som sätts i fokus; parodin och gycklet som konstnärerna eller ”tyrannibekämparna” använder sig av trotsar myndigheterna. Utställningen visar inte den politiska (propagandistiska) konsten med tydlig vänster- eller högerdiskurs. Till skillnad från den politiska konsten, beskriver inte protestkonsten några allmängiltiga idéer. Den representerar enbart en individs personliga, känslomässiga reaktion på en viss social och politisk situation som den utsätts för av myndigheterna. Protestkonst är en reaktion som uppstår då en individ blir medveten om sin möjlighet till frihet från stadsapparaten och nationens kollektiva sanningar, det är en revolt mot de idéer och värderingar som upprätthålls av både myndigheter och befolkningen.
I Ryssland, som i vilket land som helst med despotisk regering som rättfärdigar sig med ideologisk utfyllnad, står det andliga livet (sedan flera århundraden) i opposition till myndigheterna. Det finns en vilja att övervinna de många förbud och tabun som i princip avskaffat åsikts- och yttrandefriheten och hitta nya sätt att fungera i denna verklighet. Denna tanke är inte begränsad enbart till privatlivet; förhållandet mellan individen och makten (den politiska, ekonomiska och kulturella) är också ett bestående tema, eftersom den första och mest nödvändiga förutsättningen för kreativitet är medvetandets avgiftning från effekterna av propaganda och de så kallade ”traditionella värderingarna”. Ryska konstnärer löser detta problem med hjälp av burlesk estetik.
Allt runtomkring dem förlöjligas, inklusive konstnären själv, men framför allt alla officiella kulturer. Genom att använda sig av förnedrande absurditeter får de publiken att skratta ofrivilligt; makthavarna förlorar sin heliga makt över folket. Protestkonsten är full av provocerande gyckelspel där dissendenternas strikta etik ersätts av ironisk dekonstruktion som innefattar en motreaktion från motståndaren. Dessa konstnärliga uttryck är aldrig sanktionerade av makten och behandlas av myndigheterna som ideologiska och betraktas som huliganism. En skoningslös person med batong, piska och handbojor kommer in i bilden för att interagera med den skrattande konstnären.
Utställning är curerad av Andrei Erofeev.
Mer information om utställningen finns i Folder.
Medverkande konstnärer
Vitaly Komar och Alexander Melamid
Vicheslav Sisoev
Dmitry Prigov
Boris Orlov
Alexander Kosolapov och Leonid Sokov
Oleg Kulik
Anatoly Osmolovsky och Alexander Brener
Blue Noses och PG groups
Dmitry Bulnigin
Sergey Shekhovtsov
Vladislav Mamishev-Monroe
Semyon Faibisovich
Igor Mukhin
Pussy Riot
Voina och Tsvetophory Groups
Alexey Iorsh
Victoria Lomasko
Artem Loskutov och Vlad Chizhenkov