1395 Days without Red: A film by Anri Sala in collaboration with Liria Begeja.From a project by Šejla Kamerić and Anri Sala in collaboration with Ari Benjamin Meyers'Courtesy of Marian Goodman Gallery, New York; Hauser Wirth, London/Zurich

Seger över segern

15 februari – 11 maj 2025

 

Utställningen presenterar ett urval aktuella och historiska händelser som berör frågor om krig, förlust, sorg och minne. Konstnärernas gemensamma fokus riktas mot temat kommunikation under konflikter, men även kring idén om en seger. Drivna av deras direkta och indirekta erfarenheter och sociopolitiska ställningstaganden ställer konstnärerna flera frågor på sin spets: är det möjligt att vinna ett krig, vem blir en segrare och hur ska denna seger definieras?

För oss som bor i Sverige och följer krig via media eller våra vänners personliga berättelser och vittnesmål är det viktigt att lyssna och reflektera över våra egna erfarenheter och värderingar. Därför har vi bjudit in svenska och internationella konstnärer för att visa sina verk. Denna utställning är en möjlighet att ställa oss bredvid de deltagande konstnärernas mångskiftande upplevelser, åsikter och konstspråk.

Utställning är curerad av Sona Stepanyan och Natasha Dahnberg.

Mer information om utställningen kommer i längre fram i form av utställningens booklet, filmad intervju och bilder.

Medverkande konstnärer

Zhanna Kadyrova (Ukraina), Anri Sala (Albanien-Frankrike), Snežana Vučetić Bohm (Serbien- Sverige), Arthur Bondar (Ukraina), Aziz Hazara (Afghanistan-Tyskland), Mathilda Frykberg (Sverige), Joakim Forsgren (Sverige), Pavel Rotts (Finland), Maïda Chavak, Anush Ghukasyan, Vahram Galstyan, Nairi Khatchadourian (AHA Collective, Armenien), Mkrtich Tonoyan (Armenien), Anastasiya Yarovenko (Ukraina) Klara Källström & Thobias Fäldt och Johannes Wahlström (Sverige), Carl Johan De Geer (Sverige), Ingela Johansson (Sverige), Juan-Pedro Fabra Guemberena (Uruguay-Sverige)

Curatorer

Sona Stepanyan (f. 1987, Armenien) är curator baserad i Stockholm och arbetar för närvarande med Svensk curatorförening och som frilansare. Hennes internationella curatoriska praktik betonar olika konstnärliga praktiker och djupgående, kontextdrivet tänkande genom forskning, utställningar och offentlig programmering.

Stepanyans institutionella arbete inkluderar Mint Konsthall (2022-2023), Armenia Art Foundation (2016-2019) och Garage Museum of Contemporary Art (2014-2016). På egen hand har hon varit jurymedlem, gästcurator och konsult för internationella stipendier, priser och program, däribland Saastamoinen Foundation (2024), Art Initiative of Stockholm School of Economics (2024), ArtVerona (2023), KOHTA (2022), Stroom Den Haag (2020), Armenia Arts Council (2024), Han Nefkens Foundation (2020) och viennacontemporary (2018). Bland hennes uppmärksammade utställningar finns Seger över segern (Köttinspectionen, 2024); The Restless Echo of Tomorrow (Fundació Antoni Tàpies, Barcelona, 2020); The Sun of the Sleepless (Armenian Center for Experimental Contemporary Art, 2018); och Power Nap (Yerevan Museum of Modern Art, 2018). Hennes senaste akademiska forskning (Stockholms universitet, 2023) fokuserar på curatoryrkets fenomenologi och de senaste tjugo årens curatoriella självorganiseringar i Sverige

Natasha Dahnberg (f. 1969, Moskva) är konstnär och curator, född och utbildad i Moskva. Sedan 2000 bor och arbetar hon i Sverige. Dahnberg är verksam som intendent vid Uppsala konstmuseum och är en del av konstnärsgruppen HAKA, som driver och kuraterar den konstnärsdrivna kulturplattformen Köttinspektionen i Uppsala. Bland hennes senaste projekt finns samarbetet med konstnärerna John Huntington och Åsa Dybwad Norman, performancefestivalen Revolver och konstskolan Småkonstnärer för ukrainska barnfamiljer.

Seger över segern, utställningsvy 3A. Foto: Mats Engfors
Juan-Pedro Fabra Guemberena, Imaginery exercise, 2002
Juan-Pedro Fabra Guemberena, Imaginery exercise, 2002
Anastasiya Yarovenko, No titel (Tracing), 2024.
Utan titel (Spårning), Anastasiya Yarovenko (2024). Foto: Mats Engfors.
Seger över segern, utställningsvy 3A. Foto: Mats Engfors
Maïda Chavak, Anush Ghukasyan, Vahram Galstyan, Nairi Khatchadourian (AHA Collective, Armenien) 40.1616 N 46.2882 E DADIVANK, 13.11.2020. Lera, grafit på papper. Foto: Mats Engfors
Maïda Chavak, Anush Ghukasyan, Vahram Galstyan, Nairi Khatchadourian (AHA Collective, Armenien) 40.1616 N 46.2882 E DADIVANK, 13.11.2020. Lera, grafit på papper. Foto: Mats Engfors
Maïda Chavak, Anush Ghukasyan, Vahram Galstyan, Nairi Khatchadourian (AHA Collective, Armenien) 40.1616 N 46.2882 E DADIVANK, 13.11.2020. Lera, grafit på papper. Foto: Mats Engfors
Seger över segern, utställningsvy 3A. Foto: Mats Engfors
En sol ett regn en båge. En hyllning till alla som stått ut att leva före oss, Joakim Forsgren (2022). Foto: Mats Engfors
A sun, a rain, a bow. A tribute to everyone who has endured to live before us (2022), Joakim Forsgren. Photo: Mats Engfors
Ingela Johansson, utställningsvy, Seger över segern. Foto: Mats Engfors.
Glasknappar från Jizerabergen, Ingela Johansson (2022)
Glass buttons from Jizera Mountains (2022) Ingela Johansson. Photo: Mats Engfors
Skända flaggan, Carl-Johan De Geer (1967). Foto: Mats Engfors.
Att klättra i ett minne, Pavel Rotts (2019). Foto: Mats Engfors.
1395 dagar utan rött, Anri Sala (2019). Foto: Mats Engfors
Anri Sala, 1395 dagar utan rött. Foto: Mats Engfors
Victory over The Victory. Photo: Mats Engfors
Victory over The Victory. Photo: Mats Engfors
DDR Posters from the 1960s to the 1980s – Propaganda and Design During the Cold War
DDR Posters from the 1960s to the 1980s – Propaganda and Design During the Cold War
A beach 2013, revisited 2023, Klara Källstrom, Thobias Fäldt och Johannes Wahlström. Foto: Mats Engfors.
Self Portraits, 1991-94 (From the series Self Portraits, 1991-94), Snežana Vučetić Bohm. Silver gelatin print, sizes vary. From the artist’s archive. Photo: Mats Engfors
Utställningsvy, Arthur Bondar i Seger över segern. Foto: Mats Engfors.
ORIGINAL PHOTO COLLAGES FROM THE EDITORIALS OF THE SOVIET NEWSPAPER KRASNAYA ZVEZDA. 1940-1945
ORIGINAL PHOTO COLLAGES FROM THE EDITORIALS OF THE SOVIET NEWSPAPER KRASNAYA ZVEZDA. 1940-1945
Original fotocollage från ledarartiklar i den Sovjetiska tidningen Krasnaya-Zvezda, 1940-1945. Från Arthur Bondars privata samling.
Rysk raket, Zhanna Kadyrova (2022). Foto: Mats Engfors.
I am looking for you like a drone, my love, Aziz Hazara (2021). Foto: Mats Engfors.
Kiss FM Ukraina, Mathilda Frykberg (2023). Foto: Mats Engfors.

Seger över segern, utställningsvy 3A. Foto: Mats Engfors

intervju: Publiceras strax efter 15 februari