Demonstration i solidaritet med papperslösa och ockupationen av Saint Bernard Sans-Papiers, Paris, 30 jun 96. Bild: Bouba Touré.

Gränser, ramsor

08 juni 2024 – 29 september 2024

Vernissage 8 juni 


Gränser, ramsor
är en utställning om de estetiska förhållandena i den globaliserade urbaniteten och nationalstaten. Från miljonprogrammen i Göteborg till Bodens militärzoner, från migrantarbetarkvarteren i Paris till ett panafrikanskt kollektivjordbruk i Västafrika presenterar konstverken olika sammansättningar av minnen och sensibiliteter, personliga och kollektiva erfarenheter. Gränser står för samhällets konfliktlinjer, konturerna av möjliga gemenskaper, tider och geografier som genomkorsar våra själsliga och materiella liv. Ramsor står för besvärjelser och slagord, ständigt återtagande av språk och minnen.

Utställningen sker mot bakgrund av Havremagasinets utforskningar på temat “Hem” och Daniel Terres och Patrik Haggrens pågående undersökning av konstens reproduktion av urbana motsägelser.

Utställningen visas på våning 1, 5, 6, och är curerad av Daniel Terres och Patrik Haggren.

Daniel Terres och Patrik Haggren organiserade åren 2017-2023 programserier, utställningar och konstnärliga interventioner i offentliga rum under projektet Urban Konst på Göteborgs Konsthall. De var gästredaktörer för tidskriften Ord&bild, nr 3-4: 2021 med ett nummer om urbanitet och konstfältets kategoriseringar.

Mer information om utställningen kommer snart finnas i foldern.

Medverkande konstnärer

Meira Ahmemulić (f. 1974 i Halmstad) är konstnär och författare. Hon har studerat vid Konsthögskolan Valand i Göteborg och vid Academy of Fine Arts i Colombo, Sri Lanka. Hennes verk har ställts ut på flera konstinstitutioner i Sverige, senast på Blå Stället i Angered, GIBCA (Gothenburg International Biennial of Contemporary Art) och Moderna Museet. Som författare har hon publicerats i tidskrifter som Ord&Bild, Glänta, OEI och Paletten.

Alina Chaiderov (f. 1984 i Leningrad) migrerade som barn i början av nittiotalet till Sverige med sin familj. Denna personliga historia genomsyrar hennes arbete och väver samman privata och kollektiva erfarenheter. Genom förskjutningar och rörelser i skulpturala kompositioner tar hon upp teman som materia, tid, kropp och rum. Hennes känsliga och ömtåliga skulpturer och installationer som är förankrade i en konceptuell tradition, med en stark materiell närvaro, belyser en bredare historisk, social och kulturell bakgrund.

Raphaël Grisey (f.1979 i Paris) bor och arbetar i Berlin. Grisey använder video, redaktionella och fotografiska verk för att sammanställa berättelser om minnespolitik, migration och arkitektur. Hans arbete har visats på konsthallar runt i världen och filmfestivaler som FID Marseille (FR), Hotdocs Vancouver (CA), Doc Lisboa (PR), Forum Doc (BR), Berlinale Forum Expanded (DE).

Bouba Touré (f. 1948 i Tafacirga och avled i Frankrike i januari 2022). Han var fotografisk forskare. Han studerade vid Vincennes University och var biografmaskinist på Cinema 14 Juillet och L’entrepôt i Paris. Sedan 1970-talet fotograferade och dokumenterade han migrantarbetares och bönders liv och kamp i Frankrike och Mali. Bouba Touré var med och grundade kooperativet Somankidi Coura 1977. Sedan 1980-talet ställde Touré ut verk och höll föredrag i föreningscirklar och senare även på konstinstitutioner. Touré och Grisey arbetade tillsammans i över femton år med ett samarbetsprojekt under namnet Sowing Somankidi Coura, a Generative Archive.

Enver Ramirez (f. 1977 någonstans i bergen mellan Bolivia och Peru) har de senaste femton åren samarbetat med majoriteten av Göteborgs hiphopscen som producent och filmfotograf för musikvideos. På 1990-talet var han med och grundade rapkollektivet Hammer Hill Click som banade vägen för kommande generationer av förortshiphop. 2014 regisserade han sin första kortfilm ”STÄMPLADE” som han kallade för ”Blattsplotaiton film” inspirerad av ”Blacksplotation-filmer” på 70 ́ och 80 ́talet. År 2017 producerade han ytterligare en blattsplotation-film, ”ALLT FÖR DIG BROR”, regisserad av Mischa Snicker.

Hanni Kamaly (f. 1988 i Hamar) är en forskningsbaserad konstnär som arbetar med skulptur, video och performance. I sin praktik undersöker hon den politiska konstruktionen av identitet, vem som har rätt att skriva och visa historien, samt hur dessa historier registreras, förkroppsligas och samlas in. Kamalys verk väver samman fragment för att exponera visuell kultur, etnografi och historia, och avslöjar patriarkala, koloniala, rasistiska och nationalistiska strukturer som fortfarande existerar.

The Lapin King aka Döden från Vittangi. Vandal, kulturskapare och småkriminell från Vittangi, Norrbotten. Verksam i Sápmi med omnejd. Från toppen till botten av kartan. Skriver SUL och LLVL som gäng. Varit klottrare i 20 års tid med mindre avbrott då och då.