Demonstration i solidaritet med papperlösa migranter och ockupationen av Saint Bernard-kyrkan i Paris, 30 juni 1996. Bild: Bouba Touré.

Gränser, ramsor

08 juni 2024 – 29 september 2024

Vernissage 8 juni 


Gränser, ramsor 
är en utställning om de estetiska förhållandena i den globaliserade urbaniteten och nationalstaten. Från miljonprogrammen i Göteborg till Bodens militärzoner, från migrantarbetarkvarteren i Paris till ett panafrikanskt kollektivjordbruk i Västafrika presenterar konstverken olika sammansättningar av minnen och sensibiliteter, personliga och kollektiva erfarenheter. Gränser står för samhällets konfliktlinjer, konturerna av möjliga gemenskaper, tider och geografier som genomkorsar våra själsliga och materiella liv. Ramsor står för besvärjelser och slagord, ständigt återtagande av språk och minnen.

Utställningen visas på våning 1, 5, 6, och är curerad av Daniel Terres och Patrik Haggren.

Daniel Terres och Patrik Haggren organiserade åren 2017-2023 programserier, utställningar och konstnärliga interventioner i offentliga rum under projektet Urban Konst på Göteborgs Konsthall. De var gästredaktörer för tidskriften Ord&bild, nr 3-4: 2021 med ett nummer om urbanitet och konstfältets kategoriseringar. Gränser, ramsor är en del av deras pågående undersökning av konstens reproduktion av urbana motsägelser.

Mer information om utställningen kommer snart finnas i foldern.

 

Medverkande konstnärer

Meira Ahmemulić (f. 1974 i Halmstad) är konstnär och författare. Hon har studerat vid Konsthögskolan Valand i Göteborg och vid Academy of Fine Arts i Colombo, Sri Lanka. Hennes verk har ställts ut på flera konstinstitutioner i Sverige, senast på Blå Stället i Angered, GIBCA (Gothenburg International Biennial of Contemporary Art) och Moderna Museet. Som författare har hon publicerats i tidskrifter som Ord&Bild, Glänta, OEI och Paletten.

Alina Chaiderov (f. 1984 i Leningrad) migrerade som barn i början av nittiotalet till Sverige med sin familj. Denna personliga historia genomsyrar hennes arbete och väver samman privata och kollektiva erfarenheter. Genom förskjutningar och rörelser i skulpturala kompositioner tar hon upp teman som materia, tid, kropp och rum. Hennes känsliga och ömtåliga skulpturer och installationer som är förankrade i en konceptuell tradition, med en stark materiell närvaro, belyser en bredare historisk, social och kulturell bakgrund.

Raphaël Grisey (f.1979 i Paris) bor och arbetar i Berlin. Grisey använder video, redaktionella och fotografiska verk för att sammanställa berättelser om minnespolitik, migration och arkitektur.

The Lapin King aka Döden från Vittangi. Vandal, kulturskapare och småkriminell från Vittangi, Norrbotten. Verksam i Sápmi med omnejd. Från toppen till botten av kartan. Skriver SUL och LLVL som gäng. Varit klottrare i 20 års tid med mindre avbrott då och då.

Hanni Kamaly (f. 1988 i Hamar) är en forskningsbaserad konstnär som arbetar med skulptur, video och performance. I sin praktik undersöker hon den politiska konstruktionen av identitet, vem som har rätt att skriva och visa historien, samt hur dessa historier registreras, förkroppsligas och samlas in. Kamalys verk väver samman fragment för att exponera visuell kultur, etnografi och historia, och avslöjar patriarkala, koloniala, rasistiska och nationalistiska strukturer som fortfarande existerar.

Enver Ramirez (f. 1977 i bergen mellan Bolivia och Peru) har de senaste femton åren samarbetat med majoriteten av Göteborgs hiphopscen som producent och filmfotograf för musikvideos. På 1990-talet var han med och grundade rapkollektivet Hammer Hill Click som banade vägen för kommande generationer av förortshiphop. 2014 regisserade han sin första kortfilm ”STÄMPLADE” som han kallade för ”Blattsplotaiton-film” inspirerad av ”Blacksplotation-filmer” på 1970- och 80 ́talet. År 2017 producerade han ytterligare en blattsplotation-film, ”ALLT FÖR DIG BROR”, regisserad av Mischa Snicker.

Bouba Touré (1948-2022) bodde i Paris och Somankidi Coura, Mali. Han bodde i Foyer Pinel i Frankrike från 1965 och arbetade på metallfabriken Chausson fram till 1969. Han studerade vid Vincennes University och var biografmaskinist på Cinema 14 Juillet och L’entrepôt, Paris. Från 1970-talet dokumenterade han som fotograf livet och kampen för migrerande arbetare och arbetare och bönder i Frankrike och Mali. Touré var med och grundade kooperativet Somankidi Coura år 1977. År 2015 publicerade han boken Notre case est à Saint Denis. Touré ställt ut verk och hållit föredrag i föreningscirklar sedan 1980-talet och på senare tid även på konstinstitutioner. Hans fotografier har presenterats på bland annat Bamako Encounters 2019 och på fototriennalen i Hamburg 2022.